Choć ceny biletów znów rosną, będzie więcej zniżek dla młodzieży

07.01.2019
Opracowanie: Małgorzata Solińska

Podczas gdy korzystający regularnie z brytyjskiej kolei narzekają na niedawne podwyżki, z nowej korzystnej oferty skorzystać może tzw. pokolenie Millenium. To właśnie pasażerom w przedziale wiekowym 26-30 lat zaoferowano z początkiem nowego roku atrakcyjną kartę zniżkową, po którą „stali” w internetowej kolejce nawet kilka godzin. Będzie ona dostępna tylko w wersji elektronicznej.

 

Kolejowa karta millenijna

National Rail oferuje ważną przez rok kartę za 30 funtów i uprawnia ona do zniżek w wysokości 30% ceny biletu na większości tras. Gdy trafiła do sprzedaży o północy pierwszego stycznia, zainteresowanie nią przeszło wszelkie oczekiwania, często powodując wydłużony czas oczekiwania i frustrację użytkowników systemu. Przedstawiciele spółki kolejowej zapewniają, że nie ma potrzeby spieszyć się z zakupem, gdyż oferta pozostanie dostępna. Ci, którzy znajdą się w wydłużonej wirtualnej kolejce, zostaną powiadomieni mailowo o dostępności do systemu. Będą potem musieli w ciągu 10 minut sfinalizować zakup.

Długo oczekiwana Millenial Railcard oferuje podobne profity jak dostępna dla młodszej grupy wiekowej (16 do 25 lat) Young Person`s Railcard. Ta ostatnia również kosztuje 30 funtów w skali roku, można także nabyć trzyletnią za 70 funtów. Dostępna jest zarówno w wersji eklektronicznej jak i tradycyjnej. Jest jednak warunek dotyczący przejazdów w dni powszednie przed godziną dziesiątą rano - obie karty uprawniają do zniżki, jeśli bilet kosztuje przynajmniej 12 funtów. Zasada ta nie obowiązuje dla Young Person`s Railcard w miesiące wakacyjne – w lipcu i sierpniu. Karty nie uprawniają do zniżek na bilety sezonowe i usługi Eurostar. Władze szacują, że użytkownicy zaoszczędzają średnio dzięki Rail Cards 192 funty rocznie.

W przygotowaniu jest też kolejna oferta dla młodych osób, zawężona do tych w wieku 16 i 17 lat, która ma pojawić się w sprzedaży już latem tego roku. Młodzież podróżująca koleją do szkoły lub college`u zaoszczędzi dzięki niej 50% na wszystkich biletach, zarówno bieżących jak i kupowanych z wyprzedzeniem, w godzinach szczytu i poza nimi. Przypuszcza się, że cena tej karty będzie podobna do pozostałych. W niektórych częściach Wielkiej Brytanii będzie ona konkurować ze zniżkami dla młodzieży już oferowanymi przez samorządy.

Podwyżki biletów kolejowych w UK

Oprócz pochwał z powodu sukcesu, jakim okazała się nowa zniżkowa karta, National Rail naraził się z początkiem roku również na ostrą krytykę za kolejną podwyżkę cen biletów. Demonstracje odbyły się na ponad 20 stacjach. Protestujący podkreślali, że podwyżki wynoszące 3,1%, były większe niż średnia stopa inflacji i wzrost płac, a niektóre bilety sezonowe podrożały przez nie o ponad 100 funtów. Nie odzwierciedla to zdaniem pasażerów jakości usług; na przykład punktualność brytyjskiej kolei jest według statystyk najgorsza od 13 lat.

Sonda przeprowadzona wśród powracających po okresie świątecznym do pracy pasażerów wykazała również, że wielu z nich ma spółce za złe ubiegłoroczny zmodyfikowany rozkład jazdy, który wprowadził wiele zamieszania. Niektórzy skrytykowali system bonusów dla władz spółki, który nie jest oparty na jej wynikach jakościowych i finansowych.

Minister transportu Chris Grayling obwinia jednak za taką sytuację związki zawodowe. Powiedział, on, że związki kolejarzy żądają najwyższych podwyżek w porównaniu z innymi grupami zawodowymi, wynoszącymi średnio 3%. Przekłada się to na ceny biletów i o ile pracownicy National Rail nie ograniczą swych roszczeń, spirala podwyżkowa będzie trwała dalej.