Przelew na zły numer konta. Co zrobić?

24.03.2021
Opracowanie: England.pl

Takiego pecha nie życzymy Tobie, ani nikomu innemu. Warto jednak żebyś wiedział, jak postąpić w przypadku, kiedy okaże się, że przelałeś pieniądze na błędny numer rachunku bankowego.

Jeśli miałeś szczęście i wysłałeś pieniądze na nieistniejący numer konta, bank automatycznie cofnie Twoje środki. Co jeśli było inaczej?

Po nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, szczęśliwie zwiększyła się szansa na odzyskanie pieniędzy.

 

Jak cofnąć przelew?

  • Po tym, jak się tylko zorientujesz, że źle wysłałeś pieniądze, powinieneś niezwłocznie powiadomić swój bank lub zalogować się do swojego konta online w celu anulowania dyspozycji przelewu. Jeśli taki przelew zleciłeś przez serwis England.pl skontaktuj się z nami jak najszybciej.
  • Jeśli błędny przelew wykonałeś z banku zwykłym przelewem, może uda się go wstrzymać. Po zalogowaniu do swojej bankowości elektronicznej sprawdź w historii transakcji czy przy danym przelewie jest jeszcze widoczna opcja anulowania transakcji.
  • Jeśli skorzystałeś z opcji przelewów natychmiastowych, lub odbiorca błędnego przelewu posiada konto w tym samym banku co Ty, to księgowanie środków odbywa się niemalże w czasie rzeczywistym. Wówczas należy zgłosić zaistniałą pomyłkę do swojego banku.

Jak odzyskać pieniądze?

Bank ma 3 dni na kontakt z odbiorcą przelewu. Po otrzymaniu takiego zawiadomienia od banku, przypadkowy odbiorca przelewu ma 30 dni na zwrot Twoich pieniędzy. Jeśli odbiorca zdecyduje się na oddanie środków, to zwrot nastąpi na specjalne konto techniczne banku (w ten sposób odbiorca zachowuje anonimowość). Zatem, bank zwróci Ci z konta technicznego odzyskane pieniądze.

W przypadku odmowy zwrotu pieniędzy, lub kiedy przelew nie zostanie oddany w ciągu 30 dni na konto techniczne banku, wówczas bank może ujawnić Tobie dane odbiorcy, co umożliwi Ci dochodzenie roszczeń w sądzie (przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu). Wcześniej, z uwagi na tajemnicę bankową, nie było to możliwe.

Jak widzisz, warto każdorazowo sprawdzać numer konta dodając nowego odbiorcę przelewu, jak również upewniać się, że z listy przelewów zdefiniowanych wybrałeś właściwego odbiorcę.

Jeśli współpracujesz z nami, zgłoś nam pomyłkę najszybciej jak to możliwe, sami nadamy bieg sprawie aby jak najszybciej odzyskać Twoje pieniądze, ale umówmy się...obyś nigdy nie musiał takich zgłoszeń robić.