Przelewy do Polski 4.6900 -0.64% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.8290 -1.15% 

Przelewy do Polski 4.6900 -0.64% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.8290 -1.15% 

Projekt ustawy o dronach, czyli jak nowa technologia zrodziła nowe problemy

Liczba użytkowanych dronów w Wielkiej Brytanii – jak i na całym świecie – lawinowo rośnie, rozszerzają się pola ich zastosowań. Coraz więcej tych urządzeń pojawia się po prostu w gospodarstwach domowych, jako zabawki dla młodzieży, czy narzędzia amatorskich pasji. Nowa technologia zrodziła nowe problemy. Stad potrzeba wprowadzenia specjalnych regulacji. Rząd przedstawił podstawowe założenia projektu ustawy o dronach, który ma być gotowy za kilka miesięcy.

Niedawno w internecie można było obejrzeć filmik pokazujący jak drony pod osłoną nocy transportują narkotyki i telefony komórkowe dla osadzonych w więzieniach. To środowisko było jednym z pierwszych, które doceniło potencjał nowej technologii. Podobnie jak w dziedzinie militarnej, gdzie drony się zrodziły, urządzenia te przeniosły na nowy poziom zmagania między światem przestępczym a stróżami prawa.

Może dlatego Departament Transportu prezentując założenia ustawy o dronach (Drone Bill) zaczął od kwestii bezpieczeństwa, najpierw o uprawnieniach policji w tym zakresie. Policja będzie miała prawo w razie konieczności „uziemić” dron, oraz zarekwirować jego części w celu zbadania, czy nie został wykorzystany w działalności przestępczej.

Uprawnienia policji

Także względami bezpieczeństwa jest podyktowany przepis o zakazie latania powyżej 400 stóp (122 metry) oraz o wyznaczeniu stref, do których drony nie będą miały wstępu. Będą to oczywiście porty lotnicze, obiekty wojskowe oraz wiele innych związanych z bezpieczeństwem publicznym, a także ochroną prywatności osób. Jeśli chodzi o obiekty publiczne nazywa się to geo-fencing.

Z tego samego względu wprowadzi się wymóg sterowanie tymi urządzeniami nie pilotem, ale telefoniczną aplikacją. Taka aplikacja np. uniemożliwi operatorowi przekroczenie limitu wysokości lub wtargnięcie do strefy zakazanej.

DJI Mavic Pro

Poza tym drony – oficjalna nazwa Unmanned Aerial Vehicle – o wadze powyżej 250 g będą musiały być rejestrowane, jak samochody. Sami zaś operatorzy będą mieli obowiązek przejść specjalny test kwalifikacyjny.

Niewyobrażalny potencjał

Prezentujący założenia ustawy oficjele podkreślali jednak, że głównym celem przyszłej ustawy nie jest narzucenie jakichś policyjnych restrykcji, ale w regulacjach chodzi głównie o zapewnienie warunków do bezpiecznego rozwoju tej nowej dziedziny, która charakteryzuje się o ogromnym gospodarczym potencjałem oraz niezliczonymi zastosowaniami we wszystkich innych sektorach, w tym w służbach publicznych.

Minister lotnictwa Baroness Sugg podkreśliła, że celem rządu jest zrobienie wszystkiego co możliwe dla maksymalnego wykorzystania możliwości drzemiących w tej ekscytującej technologii, oraz że nowe prawo musi zapewnić równowagę między względami bezpieczeństwa publicznego a otwarciem drogi do rewolucyjnych zastosowań w biznesie i służbie publicznej.

W parkach technologicznych znajdujących się w pięciu brytyjskich miastach inżynierowie intensywnie pracują nad zastosowaniem dronów w różnych sektorach gospodarki i służb publicznych, np. w ratownictwie medycznym.

Przedstawicielka policji, Serena Kennedy, powiedziała podczas prezentacji, że policja jest świadoma, jakie problemy wiążą się z szybkim wzrostem zastosowań dronów i współpracuje z odpowiednimi instytucjami w celu upowszechnienia świadomości na temat zagrożeń wiążących się z użytkowaniem tej technologii jeśli jest to czynione w sposób nieodpowiedzialny abo sprzeczny z prawem. Zapowiedziała, że nie będzie pobłażania dla tych, którzy naruszają prywatność albo używają jej dla działań przestępczych.

Chińczycy mają inne zdanie

Brytyjczycy wzorowali się na Stanach Zjednoczonych ustalając limit 250 g wagi dronów, jako nie stwarzających poważniejszego ryzyka dla otoczenia tj. ludzi i mienia w razie upadku czy kolizji i stąd nie wymagających specjalnych kwalifikacji dla użytkowników.

Jednakże najwięksi producenci, w tym chińska firma DJI, która zdominowała rynek półprofesjonalnych UAV, skrytykowała to ograniczenie wagi jako przyjęte na podstawie „niewłaściwie przyjętych danych i fałszywych założeń”. Przyjęta w USA regulacja, według DJI, „została skalkulowana w oparciu o sformułowane przed 48 laty założenia trudności opieki medycznej w warunkach wojny jądrowej. Te założenia już dawno powinny być odrzucone jako miara ryzyka, ponieważ we współczesnych warunkach są nierealistyczne”. Według producenta „realistyczna” granica ryzyka powinna wynosić około 2,2 kg.

 

Opracowanie: Marian Skwara, England.pl, 28.11.2017

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski4.7350 

Do W. Brytanii4.7850 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera