Przelewy do Polski 4.6500 0.22% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.7990 0.29% 

Przelewy do Polski 4.6500 0.22% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.7990 0.29% 

Arrinera Hussarya - pierwszy polsko-brytyjski samochód sportowy!

Arrinera Hussarya

Arrinera Hussarya to pierwszy polsko-brytyjski samochód. Projekt i prace konstrukcyjne zostały wykonane przez warszawską firmę Arrinera Automotive S.A. Rama, zawieszenia, poszycie z kompozytów węglowych i część innych komponentów produkowane są w Polsce - w Gliwicach. Pozostałe elementy wytwarzane i montowane są w Anglii - w Cambridgeshire.

Zjednoczone Królestwo, uznawane tradycyjnie za ojczyznę jednych z najbardziej znanych i renomowanych marek samochodów sportowych, przeszło 20 lat temu straciło już ten status. Ze względu m.in. na coraz gorsze wyniki sprzedaży i coraz mniej opłacalną rodzimą produkcję, z biegiem czasu, wszystkie, jedna po drugiej, symbole brytyjskich autostrad zostały wykupione przez zagranicznych inwestorów. Natomiast w między czasie powstał nietypowy, polsko-brytyjski alians motoryzacyjny. Proces produkcji odbywa się w obu krajach i już niedługo, bo w 2017 roku, na drogi wyjechać ma pierwszy model Arrinera Hussarya. Samochód, nazwany na cześć polskiej husarii, będzie montowany w 2 wariantach: wyścigowym oraz wersji przystosowanej do ruchu drogowego.

Narodziny polskiego supersamochódu

Brytyjska motoryzacja przez dekady kojarzona była z rozpoznawalnymi na całym świecie i budzącymi entuzjazm pasjonatów samochodów sportowych takimi markami jak: Jaguar, Bentley, Lotus i Aston Martin. Jednak, z upływem lat, wysoki koszt produkcji i odzwierciedlająca to cena doprowadziły angielskich przedsiębiorców do problemów finansowych. W wyniku tego wszystkie wyżej wymienione ikony motoryzacji zostały sprzedane zagranicznym koncernom, a ich produkcja w dużej mierze przeniesiona została do Azji. Pod koniec minionego wieku żadna z tych kultowych marek nie należała już do Wielkiej Brytanii.

Arrinera Hussarya to pierwszy polsko-brytyjski samochód. Projekt i prace konstrukcyjne zostały wykonane przez warszawską firmę Arrinera Automotive S.A. Rama, zawieszenia, poszycie z kompozytów węglowych i część innych komponentów produkowane są w Polsce - w Gliwicach. Pozostałe elementy wytwarzane i montowane są w Anglii - w Cambridgeshire. Umiejscowienie drugiej części procesu nad Tamizą podyktowane jest m.in. spuścizną, która pozostała tutaj po dziesięcioleciach tworzenia kultowych samochodów sportowych: dostęp do torów wyścigowych, profesjonalnych ośrodków testowych i wielu innych ogniw infrastruktury motorsportu.

Historia prototypu

Nazwa modelu nawiązuje do słynnej polskiej kawalerii. Prace nad pierwszym nad Wisłą supersamochodem (autosegment G+) rozpoczęły się w 2008 roku. Premierowa jazda próbna odbyła się 17 maja 2011 roku, a oficjalna prezentacja prototypu niecały miesiąc później. W 2014 roku przedstawiono w wersji 3D finalny model auta. W 2015 roku na targach Poznań Motor Show zaprezentowano testową wersję Hussarii. Na początku 2016 roku, na targach Autosport International Racing Car Show w Birmingham, swoją światową premierę miała wersja produkcyjna: Hussarya GT.

Auto będzie reprezentowało kategorię G+, co oznacza m.in. że jej sportowa, opływowo-aerodynamiczna konstrukcja oraz moc silnika pozwolą na osiąganie prędkości przekraczającej 300 km/h. Wyposażona będzie w motor GM z serii LS7, 7008 cm 3 V-8, o mocy 505 KM (377 kW) przy 6000 obrotów, napędzający tylną oś pojazdu. Sześciobiegowa, manualna lub sekwencyjna skrzynia wyposażono została w elektroniczne sensory oraz mechanizm różnicowy, w którym następuje samoczynne dostosowanie rozdziału momentu napędowego na poszczególne koła – w zależności od współczynnika przyczepności. Dzięki dodatkowym sensorom będzie także dawała możliwość automatyzacji i szybkiej zmiany biegów poprzez łopatki umieszczone przy kole kierownicy. Prędkość maksymalna ma zostać elektronicznie ograniczona do 330 km/h. Zgodnie z zapowiedzią producenta auto do sprzedaży ma trafić już w 2017 roku.

Przegrany atak na Hussarię

W 2012 roku dwaj polscy dziennikarze motoryzacyjni przygotowali materiał mający przedstawiać kulisy produkcji Hussarii. Redaktorzy portalu moto.pl sugerowali m.in., że prototyp samochodu jest w gruncie rzeczy jedynie repliką innych znanych aut, a firma Arrinera Automotive S.A. nie jest respektowanym przedsiębiorcą. Polski producent złożył w tej sprawie pozew do sądu. W 2014 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał rację firmie Arrinera. Wyrok jest prawomocny, a obaj dziennikarze zostali zobligowani do publikacji sprostowania niezgodnego z prawdą materiału. Niezależnie od tego twórca Hussarii złożył także pozew karny przeciwko jednemu z wyżej wymienionych reporterów. Sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta.

Arrinera Hussarya – pierwszy polsko-brytyjski samochód sportowy

Arrinera Hussarya. Samochód, nazwany na cześć polskiej husarii.

 

Opracowanie: Kajetan Soliński, England.pl, 28.11.2016

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski4.7100 

Do W. Brytanii4.7650 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera