Przelewy do Polski 4.8100 -0.21% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.9450 -0.08% 

Przelewy do Polski 4.8100 -0.21% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.9450 -0.08% 

Arrinera Hussarya - pierwszy polsko-brytyjski samochód sportowy!

Arrinera Hussarya

Arrinera Hussarya to pierwszy polsko-brytyjski samochód. Projekt i prace konstrukcyjne zostały wykonane przez warszawską firmę Arrinera Automotive S.A. Rama, zawieszenia, poszycie z kompozytów węglowych i część innych komponentów produkowane są w Polsce - w Gliwicach. Pozostałe elementy wytwarzane i montowane są w Anglii - w Cambridgeshire.

Zjednoczone Królestwo, uznawane tradycyjnie za ojczyznę jednych z najbardziej znanych i renomowanych marek samochodów sportowych, przeszło 20 lat temu straciło już ten status. Ze względu m.in. na coraz gorsze wyniki sprzedaży i coraz mniej opłacalną rodzimą produkcję, z biegiem czasu, wszystkie, jedna po drugiej, symbole brytyjskich autostrad zostały wykupione przez zagranicznych inwestorów. Natomiast w między czasie powstał nietypowy, polsko-brytyjski alians motoryzacyjny. Proces produkcji odbywa się w obu krajach i już niedługo, bo w 2017 roku, na drogi wyjechać ma pierwszy model Arrinera Hussarya. Samochód, nazwany na cześć polskiej husarii, będzie montowany w 2 wariantach: wyścigowym oraz wersji przystosowanej do ruchu drogowego.

Narodziny polskiego supersamochódu

Brytyjska motoryzacja przez dekady kojarzona była z rozpoznawalnymi na całym świecie i budzącymi entuzjazm pasjonatów samochodów sportowych takimi markami jak: Jaguar, Bentley, Lotus i Aston Martin. Jednak, z upływem lat, wysoki koszt produkcji i odzwierciedlająca to cena doprowadziły angielskich przedsiębiorców do problemów finansowych. W wyniku tego wszystkie wyżej wymienione ikony motoryzacji zostały sprzedane zagranicznym koncernom, a ich produkcja w dużej mierze przeniesiona została do Azji. Pod koniec minionego wieku żadna z tych kultowych marek nie należała już do Wielkiej Brytanii.

Arrinera Hussarya to pierwszy polsko-brytyjski samochód. Projekt i prace konstrukcyjne zostały wykonane przez warszawską firmę Arrinera Automotive S.A. Rama, zawieszenia, poszycie z kompozytów węglowych i część innych komponentów produkowane są w Polsce - w Gliwicach. Pozostałe elementy wytwarzane i montowane są w Anglii - w Cambridgeshire. Umiejscowienie drugiej części procesu nad Tamizą podyktowane jest m.in. spuścizną, która pozostała tutaj po dziesięcioleciach tworzenia kultowych samochodów sportowych: dostęp do torów wyścigowych, profesjonalnych ośrodków testowych i wielu innych ogniw infrastruktury motorsportu.

Historia prototypu

Nazwa modelu nawiązuje do słynnej polskiej kawalerii. Prace nad pierwszym nad Wisłą supersamochodem (autosegment G+) rozpoczęły się w 2008 roku. Premierowa jazda próbna odbyła się 17 maja 2011 roku, a oficjalna prezentacja prototypu niecały miesiąc później. W 2014 roku przedstawiono w wersji 3D finalny model auta. W 2015 roku na targach Poznań Motor Show zaprezentowano testową wersję Hussarii. Na początku 2016 roku, na targach Autosport International Racing Car Show w Birmingham, swoją światową premierę miała wersja produkcyjna: Hussarya GT.

Auto będzie reprezentowało kategorię G+, co oznacza m.in. że jej sportowa, opływowo-aerodynamiczna konstrukcja oraz moc silnika pozwolą na osiąganie prędkości przekraczającej 300 km/h. Wyposażona będzie w motor GM z serii LS7, 7008 cm 3 V-8, o mocy 505 KM (377 kW) przy 6000 obrotów, napędzający tylną oś pojazdu. Sześciobiegowa, manualna lub sekwencyjna skrzynia wyposażono została w elektroniczne sensory oraz mechanizm różnicowy, w którym następuje samoczynne dostosowanie rozdziału momentu napędowego na poszczególne koła – w zależności od współczynnika przyczepności. Dzięki dodatkowym sensorom będzie także dawała możliwość automatyzacji i szybkiej zmiany biegów poprzez łopatki umieszczone przy kole kierownicy. Prędkość maksymalna ma zostać elektronicznie ograniczona do 330 km/h. Zgodnie z zapowiedzią producenta auto do sprzedaży ma trafić już w 2017 roku.

Przegrany atak na Hussarię

W 2012 roku dwaj polscy dziennikarze motoryzacyjni przygotowali materiał mający przedstawiać kulisy produkcji Hussarii. Redaktorzy portalu moto.pl sugerowali m.in., że prototyp samochodu jest w gruncie rzeczy jedynie repliką innych znanych aut, a firma Arrinera Automotive S.A. nie jest respektowanym przedsiębiorcą. Polski producent złożył w tej sprawie pozew do sądu. W 2014 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał rację firmie Arrinera. Wyrok jest prawomocny, a obaj dziennikarze zostali zobligowani do publikacji sprostowania niezgodnego z prawdą materiału. Niezależnie od tego twórca Hussarii złożył także pozew karny przeciwko jednemu z wyżej wymienionych reporterów. Sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta.

Arrinera Hussarya – pierwszy polsko-brytyjski samochód sportowy

Arrinera Hussarya. Samochód, nazwany na cześć polskiej husarii.

 

Opracowanie: Kajetan Soliński, England.pl, 28.11.2016

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski4.8600 

Do W. Brytanii4.9090 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera 

Wysyłasz do Niemiec, Holandii, Włoch czy Norwegii?