Przelewy do Polski 4.6400 -0.64% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.7850 -0.29% 

Przelewy do Polski 4.6400 -0.64% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 4.7850 -0.29% 

LIDL - najszybciej rosnąca sieć supermarketów w UK

Nazwy supermarketów – Tesco, Morrisons, ASDA, Sainsbury's – to jedne z pierwszych słów, jakie sobie utrwalali Polacy po przybyciu do Wielkiej Brytanii, a ich loga stały się najbardziej rozpoznawalnymi znakami. Odwiedzali je prawie codziennie, wielu znalazło tam pracę. W 2004 r. tylko Tesco było niektórym wcześniej znane z Polski. Obecnie ten gigant jest podgryzany przez niemieckie dyskonty, podobnie jak w Polsce.

Wyspecjalizowana w analizie rynku konsumpcyjnego agencja Kantar Worldpanel opublikowała niedawno dane dotyczące podziału rynku detalicznej sprzedaży żywności pomiędzy największe sieci supermarketów wskazując na ostatnie zmiany. Oczywiście nie jest niespodzianką, że nadal na czele jest Tesco, ale agencja za godne uwagi uznała zmiany na dole tabeli.

Główną wiadomością jest, że niemiecki LIDL jest najszybciej rosnącą siecią w Wielkiej Brytanii. W ciągu 12 tygodni do 13 sierpnia zwiększył obroty o 18.9% i zepchnął na ósme miejsce rodzimy Waitrose na liście największych sieci w Wielkiej Brytanii. Drugi niemieckie discount, ALDI, również dobrze sobie radzi notując wzrost o 17.2% w tym samym czasie. ALDI wyprzedził Waitrose już 2015 r. i obecnie ma 7% udział w rynku sprzedaży żywności.

630 sklepów w UK

Pierwszy sklep Lidla otwarto w Wielkiej Brytanii w 1994 r. Obecnie sieć ma już 630 jednostek i ambitny program dalszej ekspansji. Razem z równie szybko rozwijającym Aldi mają już ponad 12 procentowy udział w rynku i przy obecnym tempie rozwoju mają szanse - według analityków Kantar Worldpanel – w niedługim czasie opanować jedną czwartą rynku detalicznej sprzedaży żywności.

Zgadza się z tym Bryan Roberts, analityk innej agencji, TCC Global. „Te dyskonty przekonały kupujących do zapełniana całych wózków, a nie tylko małe koszyki i nie chodzi tu tylko o cenę. Przyciągnęły rodziny i ludzi o średnich dochodach po rozszerzeniu swojej oferty o więcej świeżej żywności, takich jak wypiekane na miejscu pieczywo oraz sprzedawane pod własną marką rodzinne alternatywy, takie na przykład jak pampersy.

10 tysięcy w Europie

Notabene Lidl ma w całej Europie około 10 tysięcy sklepów, w tym we wszystkich krajach Unii Europejskiej oprócz Litwy i Estonii. W Polsce jest mniej więcej tyle samo Lidlów co w UK. Poza samymi Niemcami (3200) najwięcej jest we Francji, 1500 sklepów. W tym roku Lidl wkroczył do Stanów Zjednoczonych i do końca roku planuje otworzyć sto sklepów na Wschodnim Wybrzeżu. Także w tym roku mają być otwarte pierwsze sklepy w Australii.

Mimo że Lidl wyprzedził Waitrose'a, to ta obliczona na zamożniejszych klientów sieć od 2009 r. nieprzerwanie zwiększa swoją sprzedaż o 2.8% rocznie. Także „wielka czwórka” – Tesco, Sainsbury's, Asda i Morrisons – notuje wzrost obrotów piąty rok z rzędu, ale to nie wystarcza dla utrzymania ich pozycji na rynku i tracą na korzyść mniejszych dyskontów. Przed pięciu laty „wielka czwórka” miał 76.3% rynku, obecnie 69.3% i wygląda na to, że ten trend się utrzymuje.

„Wielka czwórka” się kurczy

Na wynikach rynku detalicznej sprzedaży żywności zaważyła inflacja wsparta spadkiem kursu funta od czasu referendum unijnego. Obecnie inflacja utrzymuje się od kilku miesięcy na poziomie 3.2%. Przy tym poziomie inflacji roczny rachunek przeciętnego gospodarstwa domowego za żywność powinien zwiększyć się, według Kantar Worldpanel, o £138. Najbardziej wzrosły ceny masła, ryb i napojów typu cola.

Mimo ogólnego wzrostu sprzedaży supermarketów o 4%, to zła pogoda spowodowała spadek sprzedaży typowych letnich przebojów jak lody (9%) oraz produktów do grillowania (o 25%).

Lidl w UK

 

Opracowanie: Marian Skwara, England.pl, 25.08.2017

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski4.6800 

Do W. Brytanii4.7290 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera