Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

Uwaga: telefon, którego nie wykonałeś może też drogo kosztować

Tysiące mieszkańców UK zostało w ostatnich miesiącach ofiarami nowego rodzaju telefonicznego oszustwa, które „nabiło” im olbrzymi rachunek, za połączenie... którego nie wykonali. Niektórzy za tajemniczy kontakt trwający nieraz blisko 12 godzin zapłacili nawet 300 funtów. Wielu użytkowników o nieprawidłowościach dowiedziało się tylko ze szczegółowej analizy rachunku, pokazującego poszczególne połączenia, innym po prostu zablokowano telefon w związku ze zbyt wysokim bieżącym obciążeniem konta. Ofiarami byli dotąd najczęściej klienci jednego z trzech operatorów: Vodafone, EE bądź O2.

Scenariusz wydarzeń

Z przypadków już przeanalizowanych przez policję wyłania się następujący schemat:

  1. Klient otrzymuje telefon z nieznanego numeru zaczynającego się od 0845 lub 0843.
  2. Próba połączenia trwa bardzo krótko i aparat telefoniczny rejestruje ją jako nieodebrane połączenie.
  3. Kilka tygodni później ofiara dowiaduje się z rachunku, że oddzwaniała na dany numer, choć jest pewna, że tego nie uczyniła. Połączenie trwało średnio od 3 do 12 godzin i miało miejsce najczęściej w godzinach nocnych.

Ofcom, organizacja broniąca praw konsumenta potwierdziła, że uzyskała już olbrzymia liczbę skarg w podobnych sprawach i rozpoczęła swe własne dochodzenie z udziałem przedstawicieli firm operujących na rynku telekomunikacyjnym i ekspertów z danej dziedziny. Nie ma na razie jednoznacznej odpowiedzi w jaki sposób jest możliwe wykonanie takiego przekrętu bez jakiegokolwiek udziału posiadacza telefonu.

Teorie działania

Zgodnie z jedną z koncepcji, hakerzy uzyskują nielegalny dostęp do kont telefonicznych ofiar i ustawiają opcję automatycznego oddzwonienia na nieodebrane numery rozpoczynające się od 0845 czy 0843. Te są wykupione wcześniej przez nich i oczywiście bardzo kosztowne. Takiej możliwości zaprzecza jednak między innymi telekomunikacyjny gigant Vodafone. Na marginesie dodajmy, że wielu poszkodowanych korzystających z usług tej firmy musiało jednak zapłacić wygórowane rachunki. Jej przedstawiciele dotąd tylko wybiórczo uznają, że mają do czynienia z oszustwem i stanowczo dystansują się od winy po ich stronie oraz od jakichkolwiek sugestii, że na przykład pozwolili na nielegalny dostęp do bazy swych klientów. Dziennikarze, którzy oddzwaniali na wykazane w rachunkach numery z reguły dodzwaniali się do automatycznej sekretarki różnego rodzaju fikcyjnych podmiotów. Jeżeli odrzucić teorię o hakerach włamujących się na konta właścicieli telefonów, to dla wszystkich nadal pozostaje tajemnicą jak możliwe było przeprowadzenie tego bez wiedzy posiadacza komórki.

Więcej niż klasyka

Powyższe działanie wyprzedza o epokę i jest znaczenie bardziej niebezpieczne niż klasyczne nabieranie klientów na drogie numery. Oszustw z wykorzystaniem telefonu nie sposób zliczyć, jednak jest oczywiste, że każdego dnia może pojawić się coś nowego. Dotychczas najłatwiej można było „dać się złapać” oddzwaniając na nieodebrane połączenie. Wielu z nas jednak nigdy tego nie robiło co do zasady, wiedząc o nieprzyjemnościach dla portfela jakie wiążą się z dzwonieniem na 070/076, 084/087, 090/091 czy 118. Jak zwykle w przypadku numerów o wyższej taryfie operator przekazuje cześć kwoty zapłaconej przez klienta firmie, która go wykupiła czy wydzierżawiła. Jak bronić się natomiast przez najnowszym scamem w sytuacji gdy nie jesteśmy nawet świadomi, że ma miejsce? Na razie trudno odpowiedzieć na to pytanie, zwłaszcza wobec zdystansowanej postawy operatorów, którzy jak się zdaje sami nie wiedzą co robić, a winy u siebie nie będą szukać za żadną cenę. Dziennikarskie śledztwo w tej sprawie przeprowadzone przez portal This Is Money wykazało, że jak dotąd tylko pokrzywdzeni klienci EE i O2 nie musieli pokrywać kosztów takich rachunków. Przestrogą niech będzie chłodny komentarz rzecznika Vodafone: „Nasze procedury nie został naruszone ani nie zostało podważone ich działanie. Nasz system monitorowania bezpieczeństwa odnotował pewną liczbę klientów, którzy oddzwonili na nieznany im wcześniej numer co doprowadziło do obciążenia ich kont znaczącymi sumami.” Czekamy więc na dalszy rozwój wypadków.

 

Opracowanie: Małgorzata Solińska, England.pl, 29.04.2016

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.2500 

Do W. Brytanii5.2990 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera