Przelewy do Polski 5.1300 -1.54% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.2690 -1.24% 

Przelewy do Polski 5.1300 -1.54% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.2690 -1.24% 

UK nie spełnia regulacji UE

Roczny koszt opieki zdrowotnej w Europie wywołany przez "złą jakość powietrza" wynosi od 277 mld funtów do 789 mld funtów, skutkiem nie tylko są wydawane nagminnie pieniądze, ale co gorsze przedwczesna śmierć ponad 100 tys. osób każdego roku.
 
Wielkiej Brytanii grozi kara grzywny w wysokości 300 mln funtów za niespełnienie standardu zredukowania zanieczyszczenia powietrza. Ostre wytyczne UE, aby zmniejszyć poziom dwutlenku azotu w powietrzu, który w głównej mierze pochodzi od spalin miały zostać spełnione do lutego 2010 roku. Jednakże urzędnicy utrzymują, że Wielka Brytania nie przedstawiła żadnych działań w walce z problemem w 16 miastach, wliczając Londyn, Manchester, Leeds i Glasgow. Rząd brytyjski ma dwa miesiące na odpowiedź w związku z zaistniałą sytuacją, jeśli nie przedstawi zadowalającego planu czeka ją droga sądowa i wysoka kara pieniężna.
 
"Groźba" została postawiona między innymi, dlatego, że rząd brytyjski nie zatwierdził nawet jeszcze planu zmniejszenia dopuszczalnej prędkości na autostradach M1 i M3 do 60mph, o którym było głośno w ostatnim czasie. Komisarz Unii Europejskiej od 2004 roku, Janez Potočnik już wcześniej sygnalizował, że Wielka Brytania nieustannie łamie dyrektywy UE związane z jakością powietrza.
 
W środowym oświadczeniu, rzecznik Komisji Europejskiej, który podtrzymuje dyrektywy UE, powiedział, że dwutlenek azotu to główny prekursor ozonu w warstwie przyziemnej, powodujący znaczne problemy oddechowe i prowadzący często do przedwczesnej śmierci. Zagraża to w szczególności mieszkańcom miast, jako że większość dwutlenku azotu pochodzi właśnie ze spalin.

James Thornton prezes ClientEarth, pozarządowej organizacji prawników wyspecjalizowanych w ochronie środowiska, która "walczy" przeciwko zanieczyszczeniu powietrza na Wyspach Brytyjskich, usilnie zwraca uwagę, że brytyjskie społeczeństwo ma pełne prawo do tego, aby oddychać czystym powietrzem, natomiast rząd brytyjski ma prawny obowiązek ochrony Brytyjczyków przed zanieczyszczonym powietrzem. Thornton dodaje, że Wielka Brytania ma najwyższy poziom dwutlenku azotu w Europie.
   
Na swoją obronę, rząd brytyjski przyznaje, że poczynił kroki ku zmniejszeniu zanieczyszczenia. Dowodem jest polepszenie się jakości powietrza na przestrzeni ostatnich 10 lat, przyznaje rzecznik prasowy  Department for Environment, Food and Rural Affairs.

W zeszłorocznych oświadczeniu, Potočnik powiedział, że zanieczyszczenie powietrza jest czynnikiem, który najbardziej przyczynia się do przedwczesnej śmierci w Europie. Zanieczyszczenie powietrza to niewidzialny zabójca, który pozbawia wiele osób prowadzenia w pełni aktywnego życia.
 
Dla wszystkich państw członkowskich UE, spełnienie odpowiedniego poziomu dwutlenku azotu przy dużym ruchu ulicznym stanowi wielkie wyzwanie. W związku z tym inwestuje się w środki transportu w celu polepszenia jakości powietrza, jednak i to nie pozwala w całości spełnić wymagań UE. Jak zatem Wyspy Brytyjskie mają uchronić państwo przed zanieczyszczeniem? Wielu Brytyjczyków podtrzymuje, że problem przekroczenia limitu zanieczyszczenia powietrza skończy się w dniu wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE. Wydaje się to jednak zbyt radykalnym krokiem w walce z wytycznymi.

Opracowanie: Kornelia Toczyska

 
 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.1750 

Do W. Brytanii5.2250 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera