Przelewy do Polski 5.2600 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3950 -0.07% 

Przelewy do Polski 5.2600 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3950 -0.07% 

Brytyjczycy słabi z matematyki

Brytyjscy nastolatkowie pochodzący z rodzin należących do klasy średniej są gorsi z nauk ścisłych niż ich Szanghajscy rówieśnicy, których rodzice reprezentują klasę robotniczą. Według ostatnich badań, w niektórych azjatyckich miastach nastolatkowie, których rodzice pracują fizycznie w firmach sprzątających czy też są niewykwalifikowanymi pracownikami restauracji są mądrzejsze od brytyjskich dzieci lekarzy i prawników.

Po raz kolejny doświadczamy złej opinii na temat kwalifikacji Brytyjczyków. Otóż Brytyjscy nastolatkowie pochodzący z rodzin należących do klasy średniej są gorsi z nauk ścisłych niż ich Szanghajscy rówieśnicy, których rodzice reprezentują klasę robotniczą. Według ostatnich badań, w niektórych azjatyckich miastach nastolatkowie, których rodzice pracują fizycznie w firmach sprzątających czy też są niewykwalifikowanymi pracownikami restauracji są mądrzejsze od brytyjskich dzieci lekarzy i prawników. Statystyki są zadziwiające, a jednocześnie przerażające. Co sprawia, że dzieci w gorszej sytuacji ekonomicznej reprezentują większą wiedzę matematyczną niż dzieci z brytyjskich bogatych domów mających wykształconych rodziców?  

W chińskich szkołach dzieci przerabiają materiał z matematyki z trzyletnim wyprzedzeniem niż ma to miejsce w brytyjskich szkołach. W Szanghaju dzieci są dalej z materiałem z matematyki o jeden rok szkolny, natomiast szkoły w Singapurze realizują ten sam program z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.

Różnica poziomu nauczania wzrosła do pięciu lat, gdy pod uwagę zostały wzięte ubogie brytyjskie dzieci i bogate chińskie dzieci. Jeśli chodzi o brytyjskie i szanghajskie dzieci wychowujące się w ubogich warunkach, w tym zestawieniu brytyjskie dzieci są prawie trzy lata do tyłu ze szkolnym materiałem. Przepaść w osiągnięciach akademickich pomiędzy tymi dwoma regionami została ujawniona w grudniowym raporcie przeprowadzonym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co-operation and Development; OECD). Brytyjscy nastolatkowie po raz pierwszy nie znajdują się w rankingu 20 narodowości, które odznaczają się dobrą znajomością nauk ścisłych. Nowa analiza, oparta na testach matematycznych, do których podeszło ponad pół miliona 15-latków wskazuje, że niektóre państwa są lepsze w pomagają uczniom osiągnąć dobre wyniki w nauce, nie zważając na pochodzenie danego dziecka. Raport zwraca uwagę, że zarówno w USA jak i UK, w państwach, w których pracują najlepiej opłacani specjaliści na świecie, a uczniowie, których rodzice są specjalistami w danej dziedzinie nie osiągają takich samych wyników z matematyki jak dzieci specjalistów w innych krajach na świecie. Amerykańskie i brytyjskie dzieci „robotników” również nie dorównują wiedzą matematyczną swoim rówieśnikom z Szanghaju czy Singapuru.  

Sukces dzieci pochodzących z państw z grupy rynków wschodzących doprowadził, że inne państwa przyglądają się ich systemom edukacyjnym. Brytyjska minister oświaty Liz Truss w swoim grafiku ma zaplanowaną podróż do Chin, w celu „podpatrzenia” metod nauczania matematyki. Natomiast brytyjski minister edukacji Michael Gove w ostatnim czasie ogłosił zmiany mające na celu poprawę nauki matematyki w Anglii, z uwzględnieniem wiedzy podstawowej, liczeniem w pamięci i trudniejszych egzaminów.    Uczniowie w wieku od 16 do 18 lat, którzy z egzaminu GCSE uzyskają stopień poniżej C będą kontynuować naukę przygotowawczą na nowych warunkach, aby poprawić swój stopień.  

Truss utrzymuje, że Shanghai wypada najlepiej spośród chińskich miast, jeśli chodzi o wyniki nauczania z matematyki. Kluczem do sukcesu są praktyki nauczania i pozytywna filozofia, która koniec końców wpływa na potencjał uczniów. Bowiem, w krajach azjatyckich wierzy się, że pracowitość popłaca, nawet, gdy uczniowie nie są zbytnio uzdolnieni.

To naprawdę działa, w związku z tym program nauczania w Wielkiej Brytanii ma być „ściągnięty” od krajów azjatyckich skupiając się między innymi na wczesnej nauce arytmetyki, tabliczki mnożenia i dzielenia liczb wielocyfrowych.

Jeśli nie zostanie zmieniona filozofia w kwestii nauki matematyki nastąpi spadek gospodarczy na Wyspach. Badania dowodzą, że 10-latki, które mają dobre oceny z matematyki zarabiają 7% więcej, kiedy przekroczą 30 lat, w przeciwieństwie do rówieśników, którzy mieli trudności z tym przedmiotem. Różnica w zarobkach liczona jest w dziesiątkach tysięcy w ciągu ich życia zawodowego.    

Mądre słowa padły z ust Szefa Zespołu Analiz i Wskaźników w Dyrektoriacie ds. Edukacji OECD Andreasa Schleichera, który przyznaje, że jeśli systemy szkolne chcą, aby każdy uczeń radził sobie z danym przedmiotem trzeba dać takie same szanse edukacyjne wszystkim dzieciom niezależnie od tego czy są to dzieci robotników czy intelektualistów.

Opracowanie: Kornelia Toczyska

 
 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.2900 

Do W. Brytanii5.3290 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera