Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

Scottish Power i elektryzujący rachunek za prąd

Rachunek, który Sally Bonner otrzymała od Scottish Power (SP) nie bez powodu znalazł się w prasie. Za okres od 22 grudnia 2014 roku do 2 marca 2015 klientka jednego z największych dostawców energii miała zapłacić... 50.489,60 funtów!

Ta samotna mieszkanka dość skromnego dwu sypialnianego dom w Liverpoolu pracująca od poniedziałku do piątku od 9 rano do 5 po południu, przez ponad rok próbowała wyjaśnić sprawę kontaktując się z biurem do spraw obsługi klienta SP, dodajmy bez zbytniego szczęścia. Mimo godzin spędzonych na oczekiwaniu i rozmowach z agentami, zaczęła otrzymywać listy od firmy windykacyjnej z żądaniem natychmiastowej zapłaty. Czy ta historia brzmi znajomo?

Inna rzeczywistość

Nie od dziś organizacje zajmujące się obroną praw konsumentów mają do czynienia z oczywistymi błędami dotyczącymi wystawiania rachunków za media i usługi. Jednak w ostatnim roku skargi na Scottish Power rosną wręcz lawinowo. Doprowadziło to do niemal absurdalnej sytuacji, w której jakość i czas usług świadczonych przez urząd rzecznika odpowiedzialnego za te kwestie (Energy Ombudsman) znacznie się pogorszył, właśnie ze względu na zasypanie tej instytucji ogromną ilością skarg na omawianego dostawcę energii.

Główne grzechy energetycznego molocha to:

  • brak kontaktu z Customer Service, czas oczekiwania na połączenie telefoniczne to niejednokrotnie nawet ponad godzina, brak odpowiedzi ma maile i obiecywane „ostateczne rachunki”,
  • rachunkowy chaos; rachunki bądź nie są wysyłane do odbiorców przez bardzo długi okres czasu, bądź w krótkim okresie czasu można ich otrzymać kilka, często opiewających na różne kwoty za ten sam okres płatniczy, niektórzy z klientów otrzymują je dopiero po wielokrotnej interwencji,
  • żądanie dodatkowych opłat przy korzystaniu z Pay As You Go Tariff (prepayment meter), mimo płacenia za energię z góry,
  • bezkrytyczne poleganie na szacunkowych, a nie faktycznych odczytach liczników (standardowo winą za niemożność przybycia pracownika w celu odczytu – nawet przez kilka lat... – obarcza się „ekstremalne warunki pogodowe”),
  • wysyłanie rachunków osobom, które nigdy nie były klientami SP,
  • niewygodne w obsłudze internetowe konto klienta, które zamiast pokazywać bilans oferuje niezliczone, niejednokrotnie sprzeczne ze sobą rachunki w postaci plików,
  • nieuzasadnione podwyższanie kwoty pobieranej poprzez Direct Debit – przeprowadzane bez informowania właściciela rachunku,
  • trudności z odzyskaniem nadpłaconej kwoty - na przykład w sytuacji zmiany dostawcy energii.

Lawina się toczy

Zgodnie z raportem corocznym publikowanym przez Energy Ombudsmana lista skarg na dostawców energii rosła nieprzerwanie w ostatnich latach. Wśród największych winowajców znajdują się kolejno: Co-Operative Energy, Extra Energy, Scottish Power, npower. Dla przykładu na 100 tysięcy klientów w okresie od kwietnia do czerwca 2015 średnio aż 944 osoby złożyły na skargę właśnie na Scottish Power. W ogólnym bilansie w 2015 roku do rzecznika wpłynęło 23 procent więcej zażaleń niż w roku poprzedzającym. Aż 83 procent z nich dotyczyło niewłaściwie wystawionego rachunku. W odpowiedziach SP najczęściej pojawia się motyw błędów generowanych przez źle skonstruowany system informatyczny, który firma wprowadziła w ostatnich latach. Jako remedium na fatalną sytuację w sektorze pojawiła się już propozycja, aby zakazać największym winowajcom energetycznym podpisywania kontraktów z nowymi klientami dopóki nie usprawnią swego systemu obsługi i nie zmodernizują wystawiania rachunków. Eksperci zalecają skrupulatne zbieranie całej korespondencji i przekazywanie sprawy do odpowiednich organizacji konsumenckich czy rzecznika – Energy Ombudsmana. Dobrze jest również upublicznić swój problem na forach społecznościowych czy korzystając z pomocy dziennikarzy śledczych. Lista adresów wybranych profili największych dostawców energii poniżej:

Npower:

Twitter: @npowerhq; @npowerhelp; @npowerbusiness. Facebook: facebook.com/npowerofficial

Scottish Power:

Twitter: @ScottishPower; @SP_EnergyPeople. Facebook: facebook.com/ScottishPower 

British Gas:

Twitter: @BritishGas; @BritishGasHelp. Facebook: facebook.com/britishgas

SSE:

Twitter: @SSE; @YourSSE. Facebook: facebook.com/yourSSE

EDF:

Twitter: @edfenergy; @edfenergycs; @edfenergycomms. Facebook: facebook.com/edfenergy

E.On

Twitter: @eonenergyuk; @EONhelp. Facebook: facebook.com/EonEnergyUK

First Utility:

Twitter: @First_Utility; @First_UtilityCS

 

Opracowanie: Małgorzata Solińska, England.pl, 26.04.2016

 

 

 

 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.2500 

Do W. Brytanii5.2990 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera