Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

Przelewy do Polski 5.2000 0.00% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3450 0.38% 

„Rozbudowa lotniska” podkopuje brytyjską gospodarkę

Aby brytyjskie przedsiębiorstwo się rozwijało potrzebuje eksportować dobra i usługi oraz dokonywać inwestycji zagranicznych na dotychczasowym i nowym rynku.  Nie zostanie to osiągnięte, jeśli system lotniskowy nie będzie zoptymalizowany. Podczas gdy W. Brytania wciąż nie podejmuje żadnych kroków ku poprawie infrastruktury lotnisk, wiele z jej światowych konkurentów rozwiniętych gospodarczo, na przykład Niemcy, pracują nad ową modernizacją.

Dwaj byli ministrowie handlu Wielkiej Brytanii, lord Digby Jones oraz lord Mervyn Davies zwrócili uwagę brytyjskiemu rządowi, że poprawa stanu brytyjskiej gospodarki jest nadszarpywana przez ciągłe opóźnienia w podjęciu decyzji, w jaki sposób zwiększyć możliwości operacyjne lotnisk w Londynie. Utrzymują oni, że ponad 20 szybko rozwijających się miast na rynku zagranicznym jest obsługiwanych przez codzienne loty z europejskich miast, niestety wśród nich nie ma Londynu, co wywołuje obawy, że Wielka Brytania może stracić okazję zarówno w eksporcie jak i zdobyciu zagranicznych inwestycji. Brazylia, Rosja, Chiny, Meksyk, Indonezja i Korea Południowa są wśród szybko rozwijających się gospodarek. Pod względem liczby lotów do wyżej wymienionych potęg światowych lotniska w Londynie są w tyle za rywalami, takimi jak Paryż, Frankfurt i Amsterdam.
 
Ostrzeżenie płynące z ust dwóch ministrów handlu odzwierciedlają rosnącą niecierpliwość ze strony szefów firm odnośnie impasu gdzie zbudować nowy pas startowy, aby rozładować tłok na lotniskach znajdujących się w południowo-wschodniej części Anglii. Brytyjski rząd wyznaczył Howarda Davies’a, byłego prezesa Financial Services Authority (Brytyjskiego Urzędu ds. Usług Finansowych (regulującego i nadzorującego przedsięwzięcia inwestycyjne), aby rozważył alternatywę rozbudowy lotniska, jednak nie opublikuje on pełnych zaleceń aż do momentu zakończenia wyborów powszechnych w 2015 roku. Wśród projektów, które rozważa jest budowa trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow, ta opcja jest preferowana przez wielu polityków; rozbudowa lotniska Gatwick czy Stansted; oraz budowa zupełnie nowego pasa startowego w ujściu Tamizy. Przewidywany czas otwarcia nowego pasa startowego to 2023 rok.
 
Rosną obawy odnośnie stopniowego spadku możliwości globalnego przemysłu lotniczego w Wielkiej Brytanii w porównaniu do europejskich konkurentów, co ma negatywny wpływ na gospodarczą konkurencyjność. Aby brytyjskie przedsiębiorstwo się rozwijało potrzebuje eksportować dobra i usługi oraz dokonywać inwestycji zagranicznych na dotychczasowym i nowym rynku.  Nie zostanie to osiągnięte, jeśli system lotniskowy nie będzie zoptymalizowany. Podczas gdy Wielka Brytania wciąż nie podejmuje żadnych kroków ku poprawie infrastruktury lotnisk, wiele z jej światowych konkurentów rozwiniętych gospodarczo, na przykład Niemcy, pracują nad ową modernizacją; fenomenalna jest także szybkość modernizacji infrastruktury lotnisk wśród wschodzącej światowej konkurencji, do tej grupy należą między innymi Chiny.

Brytyjczyków coraz bardziej irytuje plan rozbudowy lotnisk w Londynie. Przedstawione opcje rozszerzenia transportu lotniczego na Wyspach są kontrowersyjne, obywatele w dużej mierze są skłonni zaprotestować ku dalszemu rozwojowi przedsięwzięcia. Przyglądając się bliżej planowanej rozbudowie, trzeba zadać pytanie czy, aby na pewno przyniesie to korzyści Wielkiej Brytanii. Jedno, czego możemy być pewni w stu procentach to fakt, że na ten cel trzeba będzie przeznaczyć miliardy funtów, co w konsekwencji obciąży portfele podatników.  Nie zapomnijmy również, że wzmożone loty będą zakłócać w jeszcze większym stopniu życie wielu Brytyjczyków.

Opracowanie: Kornelia Toczyska

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.2500 

Do W. Brytanii5.2990 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera