Przelewy do Polski 5.2600 0.19% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3990 0.19% 

Przelewy do Polski 5.2600 0.19% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3990 0.19% 

Reaktywacja londyńskich taksówek

Dobra wiadomość dla miłośników kultowych czarnych taksówek, które można dostrzec na ulicach Londynu, otóż ich produkcja została wznowiona, pomimo, że od 2007 roku taksówki nie przynoszą zysków. Jest to przyczyna spowodowana między innymi rosnącą konkurencją pozwalającą kierowcom taksówek na jeżdżenie Mercedesami Vito.

Według przeciwników dotychczasowe modele czarnych taksówek są mało komfortowe oraz paliwożerne. Na te wywody nie zważa nowy właściciel linii produkcyjnej czarnych taksówek, który z pewnością poczyni wszelkie starania, aby ikona Londynu nie trafiła do muzeum.  
 
Przez 60 lat ponad 130 tys. londyńskich taksówek stanowiących symbol brytyjskiego przemysłu zostało wyprodukowanych przez London Taxis International (LTI), obecnie London Taxis Company (LTC) – brytyjskie przedsiębiorstwo należące do holdingu Manganese Bronze z siedzibą w Coventry. Siedem miesięcy temu producenta słynnych londyńskich taksówek przejął chiński koncern motoryzacyjny Geely, kosztowało go to jedynie 11,4 miliona funtów. Dodajmy, że poczynił on już inwestycje w 2006 roku wykupując 20% akcji LTI.  Koniec końców w środę 11 września br. po prawie rocznej przerwie ponownie ruszyła linia produkcyjna klasycznych czarnych taksówek TX4, wstęgę przeciął Vince Cable, brytyjski sekretarz ds. biznesu. Przypomnijmy, że ich produkcja w Coventry została wstrzymana w wyniku problemów z przekładnią kierowniczą zgłoszonych w 400 najnowszych modelach TX4. W owym czasie zostało zwolnionych 99 pracowników.

Chiński przedsiębiorca obiecał przeznaczyć 150 mln. funtów na ulepszenie TX4 oraz stworzenie nowych modeli TX5 w ciągu 5 lat, włącznie z innowacyjnymi taksówkami o ultra niskiej emisji CO2. Rozważa także rozszerzenie produkcji w Coventry oraz w innych miejscach na Wyspach Brytyjskich. To nie wszystkie plany, w przyszłości koncern Geely bierze pod uwagę także możliwość przeniesienia produkcji niektórych samochodów z Chin do Wielkiej Brytanii. Peter Johansen, wiceprezes Geely, ujawnia, że klienci już wykazują zainteresowanie taksówkami. Do tej pory zostało przyjętych 200 zamówień na taksówki na eksport do Arabii Saudyjskiej i kolejne 200 do Australii.

Steve Fitter, kierownik produkcji w firmie Manganese Bronze utrzymuje, że w niedalekiej przyszłości każdego dnia przez 5 dni w tygodniu z linii produkcyjnej wyjedzie 10 taksówek. Szacuje się, że w pierwszym roku produkcyjnym firma wyeksportuje połowę z wyprodukowanych samochodów tj. około 1000 sztuk, po wygranych kontraktach na dostawę do Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Azerbejdżanu. Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku jedynie 900 taksówek zostało wyprodukowanych zanim zamknięto linię produkcyjną.  Peter Coulson, ze związku zawodowego Unite the Union powiedział: “Wznowienie produkcji czarnych taksówek jest korzystne dla rozwoju gospodarki Londynu, a nawet dla osób, które zostały zwolnione i teraz mają szansę do bycia ponownie zatrudnionym wykorzystując wcześniej zdobyte umiejętności i doświadczenie.”
   
Po czasie pełnych obaw i niepewności, co do dalszego istnienia firmy produkującej londyńskie taksówki, inwestycja poczyniona przez Geely stanowi kamień milowy w historii firmy oznaczając początek jej stabilnej i dobrze prosperującej przyszłości. Wszystko wskazuje na to, że jeden z atrybutów brytyjskiej stolicy zostanie nadal zachowany w praktyce.

Opracowanie: Kornelia Toczyska

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.3200 

Do W. Brytanii5.3590 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera