Przelewy do Polski 5.1300 -1.54% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.2690 -1.24% 

Przelewy do Polski 5.1300 -1.54% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.2690 -1.24% 

Zakupy internetowe w supermarketach Morrisons

Dobra wiadomość dla miłośników zakupów online, Morrisons otwiera dostęp do strony internetowej na której będzie można bez pośpiechu kupić artykuły spożywcze. Obecnie około 30% Brytyjczyków robi zakupy spożywcze przez Internet, a Morrisons jest jedną z czterech największych sieci, która nie oferuje zakupów internetowych. Czas najwyższy to zmienić.

Morrisons, sieć supermarketów w Wielkiej Brytanii, czwarta pod względem wielkości po Tesco, Asda i Sainsbury's ma rozpocząć współpracę z Ocado, brytyjskim sklepem internetowym. Morrisons przystał na umowę połączenie się partnerów biznesowych, która umożliwi mu rozpoczęcie sprzedaży produktów spożywczych drogą internetową przez 25 lat. Nowa gałąź sprzedaży sieci Morrisons ma się rozpocząć od stycznia 2014 roku.

Udziały sieci Morrisons wzrosły o 1,2% po ogłoszeniu jej rozbudowy. Do 2017 roku, przewiduje się 22% wzrost na rynku spożywczym, ze 127 miliardów funtów do 155 miliardów funtów. Co więcej szacuje się, że internetowa sprzedaż produktów spożywczych  wzrośnie o 70%, z 5,9 miliardów funtów do 10 miliardów funtów.

Morrisons początkowo wpłaci 170 milionów funtów za korzystanie z centrum Dordon, kolejno zapłaci 46 milionów funtów za rozwinięcie sieci i stworzenie sieci dostawy tzw. delivery network. Philips kalkuluje, że w ciągu trzech bądź czterech lat Morrisons odzyska zwrot inwestycji.
 
Nie wszyscy jednak są zachwyceni planem, w powietrzu wisi kłótnia pomiędzy Ocado a Waitrose, siecią supermarketów brytyjskich, która spisała umowę współpracy z Ocado w 2010 roku. W odzewie rozwścieczony długoletni partner Waitrose domaga się szczegółów umowy dystrybucyjnej, która pozwoli Morrissons’owi zacząć sprzedaż produktów spożywczych online. Co więcej, Waitrose zatrudnił adwokatów, którzy przyjrzą się obecnej umowie z Ocado w celu sprawdzenia czy firma nie narusza warunków umowy. Rzecznik Waitrose powiedział, że należy rozważyć czy Ocado nie wprowadza konkurenta na rynek handlowy. Dyrektor generalny Ocado, Tim Steiner mówi, że rozpoczęcie współpracy z Morrisons’em w 100% jest zgodne z warunkami umowy z Waitrose. Ocado utrzymuje, że jego obecna umowa kontraktowa z Waitrose pozostaje nienaruszona w momencie rozpoczęcie prowadzenia interesów z Morrisons, a klienci nie doświadczą przez to żadnej zmiany w kwestii serwisu. Ocado ujawnia, że nie ma żadnego kruczku stanowiącego zakaz rozpoczynania współpracy z konkurencyjnymi sieciami supermarketów, będzie on nadal dostarczał Waitrose produkty spożywcze z centrum Dordon. W umowie z Morrisons znajduje się jednak klauzula restrykcyjna zapobiegająca Ocado do świadczenia podobnej usługi więcej niż jednej sieci konkurencyjnej w tym samym czasie.

Morrisons będzie posługiwał się technologią oraz siecią dystrybucji Ocado, jego centrum dystrybucji Dordon w Anglii środkowej, zachowując  własne metkowanie przy zakupach internetowych. Dyrektor generalny Morrisons, Dalton Philips powiedział, że będzie to strona internetowa Morrisons, jego produktu spożywcze, furgonetki będą własnością Morrisons, a ich kierowcy będą zatrudnieni w Morrisons, pod każdym względem wszystko będzie należeć do Morrisons.

Uważa się, że to właśnie brak opcji robienia zakupów przez Internet przyczynia się do gwałtownego spadku sprzedaży w Morrisons. Według Philipsa dzięki sprzedaży internetowej sieć odniesie sukces. W mgnieniu oka zwiększy się sprzedaż produktów spożywczych.

Opracowanie: Kornelia Toczyska

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.1750 

Do W. Brytanii5.2250 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera