Przelewy do Polski 5.2600 0.19% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3990 0.19% 

Przelewy do Polski 5.2600 0.19% 

Przelewy do Wielkiej Brytanii 5.3990 0.19% 

Murdoch rezygnuje z kierowania kilkoma swoimi spółkami

null

22.07. Londyn (PAP/AP,AFP) - Magnat medialny Rupert Murdoch zrezygnował z kierowania kilkoma spółkami w Wielkiej Brytanii i USA, wchodzącymi w skład jego globalnego koncernu medialnego News Corp. - podała w sobotę na swojej stronie internetowej brytyjska gazeta "The Telegraph".

 

 


Murdoch w zeszłym tygodniu ustąpił z funkcji dyrektora News International Group, Times Newspaper Holdings i News Corp Investments w Wielkiej Brytanii - potwierdziła Daisy Dunlop, rzeczniczka spółki News International, brytyjskiej filii News Corp. Spółki te mają nadzór nad takimi brytyjskimi gazetami jak "The Sun", "The Times" i "The Sunday Times".

Jak sprecyzowała News International w oświadczeniu, chodzi o rutynowe zabiegi w firmie w związku z jej wcześniejszym podzieleniem się.

Pod koniec czerwca br. globalny koncern medialny News Corp. poinformował, że podzieli się na część prasową i wydawniczą oraz medialno-rozrywkową. Zgodnie z ustaleniami 81-letni Murdoch ma być prezesem obu nowo utworzonych gałęzi i zostać dyrektorem zarządzającym części medialno-rozrywkowej.

Murdoch zrezygnował również z kierowania spółkami w Stanach Zjednoczonych, ale - jak podaje "The Telegraph" - na razie nie ujawniono szczegółów, o jakie to firmy chodzi.

Sobotnie doniesienia mogą sugerować - jak pisze agencja Associated Press - że Murdoch dystansuje się od swych interesów na rynku medialnym w Wielkiej Brytanii z powodu zeszłorocznego skandalu podsłuchowego.

Tzw. afera podsłuchowa wstrząsnęła w zeszłym roku brytyjskimi mediami. Jej głównym ośrodkiem był tabloid "News of the World", należący do koncernu Murdocha, który wynajmował hakerów i prywatnych detektywów, by włamywali się do skrzynek głosowych w telefonach znanych osobistości i ofiar przestępstw, aby zdobyć informacje. Po upublicznieniu afery gazeta przestała się ukazywać.

Wśród podsłuchiwanych osób byli m.in. aktorzy Hugh Grant, Sienna Miller, Jude Law, eks-Beatles Paul McCartney, były premier John Prescott, bliscy żołnierzy poległych w Iraku i Afganistanie oraz krewni ofiar zamachów terrorystycznych w Londynie z 2005 roku.

Z największym oburzeniem opinii publicznej spotkało się włamanie do poczty głosowej w telefonie 13-letniej Milly Dowler, zamordowanej w 2002 r., dokonane już po śmierci dziewczynki. Hakerzy wykasowali część wiadomości, by zrobić miejsce na nowe. Skłoniło to policję i rodziców dziecka do przyjęcia błędnej hipotezy, że dziewczynka żyje.

Szersze śledztwo w sprawie nielegalnych praktyk mediów

23.07. Londyn (PAP/AP,Media) - Policyjne śledztwo w sprawie afery podsłuchowej w nieistniejącym już tabloidzie "News of the World" zatacza coraz szersze kręgi, obejmując kolejne grupy wydawnicze, których pracownicy także są podejrzani o nielegalne praktyki - poinformowała brytyjska policja.

"News of the World" był własnością koncernu News International Ruperta Murdocha.

Zakres śledztwa rozszerzono w związku z podejrzeniami, że dziennikarze zatrudnieni w koncernach medialnych Trinity Mirror PLC oraz Express Newspapers uciekali się do nielegalnych praktyk w zdobywaniu materiałów do swoich artykułów, m.in. przekupując publicznych funkcjonariuszy i stosując podsłuchy - zeznała zastępczyni komisarza Policji Metropolitalnej Sue Akers w poniedziałek przed parlamentarną komisją ds. etyki mediów.

Jako przykład nielegalnych praktyk Akers podała sprawę przekupienia dwóch strażników więziennych dla uzyskania informacji przez grupy medialne - Trinity Mirror PLC, Express Newspapers i News International. Miały one zapłacić łącznie kilkadziesiąt tysięcy funtów. "Z naszych danych wynika, że istnieją solidne podstawy, by sądzić, że popełniono przestępstwa i że większość z (opublikowanych później) tekstów ma bardzo ograniczoną wartość dla interesu publicznego" - dodała.

Akers nie wyjaśniła, jakie informacje media próbowały uzyskać od strażników.

Koncern Express Newspapers wydaje tabloidy "Daily Express", "Daily Star" oraz ich niedzielne wydania "Sunday Express" i "Daily Star Sunday". Trinity Mirror PLC, największa grupa prasowa w W. Brytanii, wydaje pięć gazet o zasięgu krajowym, m.in. tabloidy "Daily Mirror", "Sunday Mirror" i "The People" oraz ponad 130 gazet o zasięgu regionalnym.

Na początku lipca policja aresztowała dwóch dziennikarzy, z "Sunday Mirror" i "Daily Star Sunday".

Jak podała Akers, obecnie brytyjska policja sprawdza ponad 100 doniesień o przypadkach naruszenia prawa o ochronie danych, w tym włamań do komputerów i nieautoryzowanego dostępu do dokumentacji medycznej.

Afera podsłuchowa wybuchła w lipcu 2011 roku i wstrząsnęła brytyjskimi mediami. Jej głównym ośrodkiem był tabloid "News of the World", który wynajmował hakerów i prywatnych detektywów, by włamywali się do skrzynek głosowych w telefonach znanych osobistości i ofiar przestępstw, aby zdobyć informacje. Po upublicznieniu afery gazeta przestała się ukazywać.

Upublicznienie afery podsłuchowej doprowadziło do wszczęcia trzech śledztw: tzw. operacji Elveden w sprawie opłacania przez brytyjskie tabloidy policjantów i urzędników za informacje, głównego śledztwa, tzw. operacji Weeting, która dotyczy działalności hakerów pracujących na zlecenie "NotW", oraz operacji Tuleta, badającej doniesienia o włamaniach do komputerów.

Jak poinformowała w poniedziałek Akers, w ramach pierwszego śledztwa aresztowano dotychczas 41 osób, w tym 23 byłych i obecnych dziennikarzy oraz 9 byłych i obecnych urzędników. Operacja Weeting doprowadziła do aresztowania 15 dziennikarzy.
 

Aktualności 

Orientacyjny kurs dla transakcji
powyżej 10 000 GBP

Do Polski5.3200 

Do W. Brytanii5.3590 

Negocjacje możliwe już
od 2000 GBP


Kontakt do Dealera